Het verhaal achter mijn logo
Het was geen makkie, dat bedenken van een logo. De meest wilde ideeën kwamen voorbij: van het verwerken van een Big Band in mijn bos krullen tot letters gevormd door brassinstrumenten. Ik heb heel wat uren achter mijn kladblokje zitten zweten tot ik me bedacht dat less meestal wel echt more is. Met dat idee in mijn hoofd ben ik op papier gaan zetten wat voor mij écht belangrijk is. Dat bleek de kleur goud, mijn naam en mijn verhaal te zijn. Gewapend met die drie elementen stapte ik op grafisch vormgever Erik Sherman af. De rest is geschiedenis.
Die laatste zin klinkt wel erg episch. Alsof mijn logo inmiddels net zo bekend is als het geluidje dat je hoort wanneer je Netflix opstart. Wishful thinking zullen we maar zeggen. Anyhow. Terug naar het verhaal.
Een tijdje geleden zat ik niet bepaald lekker in mijn vel. Ik was de popmuziek ingerold, maar had nog geen duidelijke identiteit als muzikant: ga ik voor Nederlandstalig of Engels? Maak ik reggae? Pop? Of ga ik toch voor urban deuntjes? Ondanks dat ik toffe en leerzame dingen mocht doen, ontbrak er iets. En dat gevoel knaagde zó hard dat ik er behoorlijk down van werd. (Wil je meer over die periode weten, check dan even deze pagina.) In die maanden luisterde ik veel naar jazzmuziek, een genre waarmee ik ben opgegroeid en dat vertrouwd voelde. Toen ik op een dag mijn emoties van me af schreef, kwam het zinnetje ‘Lost in music, found in jazz’ uit m’n pen. Dat korte zinnetje vertaalde zó duidelijk hoe ik me voelde, dat ik er wel iets mee móést doen. Dus besloot ik de woorden te laten verwerken in mijn logo, samen met mijn naam. Want ja, als je ervan droomt het podium weer op te gaan, is het wel handig dat mensen je naam kennen.
En dan die gouden kleur. Als jij het woord ‘jazz’ leest, wat zie jij dan voor je? Van die typische jazzinstrumenten, zoals een trompet of saxofoon? Ik wel. Van die glimmende, goud gekleurde koperblazers… Prachtig! Tegelijk is goud ook een knipoog naar Groningen, de stad waar ik in 1989 geboren ben. Waar ik studeerde en voor het eerst in een band zong. De stad waar het allemaal begon en waar men zegt dat het “goud” gaat als het goed gaat. En omdat het nu weer goud met me gaat, mede dankzij jazz, vond ik dat die kleur niet mocht ontbreken.
Zou je ook een tof logo willen laten maken door Erik? Of iets laten vormgeven voor je website of visitekaartje bijvoorbeeld? Je vindt Erik hier.
2 Comments
Berber
Wat mooi gedaan!! Een gevoel van thuiskomen…
Mooi ook dat “ Grunnings goud” ! ❤️
pieksma
Dank je! Fijn hoe alles zo samen komt.