DJAM: hét alternatief voor het conservatorium
Wat doe je als je erover nadenkt om je aan te melden bij een conservatorium? Dan bespreek je die optie met mensen met verstand van zaken. En wat doe je vervolgens als je van improvisatiecoach Roxi Jasper het advies krijgt om na te gaan of DJAM niet iets voor jou is? Dan doe je dat! Zodoende kwam ik terecht bij DJAM, School voor Jazz in Amsterdam. Een keuze waar ik geen moment spijt van heb.
“Waarom heb ik daar nog nooit van gehoord?” vraag ik Roxi als ze me de tip geeft. Achteraf gezien, nu ik bij DJAM studeer en er met mensen over praat, hoor ik steeds vaker van oud-studenten van conservatoria dat zij óók aan DJAM studeerden. Als vooropleiding voor het conservatorium weliswaar. Aangezien ik erg tevreden ben over deze school en graag een steentje bijdraag aan de naamsbekendheid ervan, doe ik bij deze een poging to spread the word.
Daarom DJAM!
Studeren aan het conservatorium doe je voltijd, 4 jaren lang. Als werkende moeder is het combineren van zo’n studie met het dagelijks leven een behoorlijke uitdaging die de nodige opofferingen zou vereisen. “DJAM is perfect voor jou Marloes. Je volgt alle vakken op 1 of maximaal 2 dagen en oefenen doe je thuis”, legt Roxi uit. Dat klinkt verleidelijk. Toch twijfel ik nog, omdat ik me afvraag of ik er zal leren wat ik voor ogen heb.
Op de website lees ik dat DJAM in vergelijking met conservatoria meer de diepte ingaat. Een conservatorium leidt op tot professioneel spelend muzikant of docent en heeft te maken met richtlijnen vanuit de overheid. Het lessenpakket is daardoor erg breed, wat Timothy Banchet ook al eens aangaf in dit interview. Bij DJAM ligt de focus daarentegen op het ontwikkelen van muzikaliteit en improvisatie op basis van een aantal verdiepende theoretische vakken in combinatie met praktijkvakken. Aangezien ik mijn jazz skills wil verbeteren, klinkt me dat als muziek in de oren.
Toelating
Oké, ik ben om. Dat DJAM een particulier opleidingsinstituut is, houdt me niet tegen. Dat je geen stufi krijgt, stopt me ook niet. Die heb ik er jaren geleden toch al doorheen gebrast. Ik schrijf me in en kan diezelfde week nog toelatingsexamen doen. In tegenstelling tot het conservatorium is de uitslag van dat examen niet of je wel of niet bent toegelaten. Bij DJAM bepaalt het examen op welk niveau je start. Verrassend genoeg mag ik 2 van de 7 vakken starten op het niveau van jaar 2. Winning! Er zijn in totaal 4 leerjaren lees ik, dus ik heb nog even te gaan.
Natuurlijk is het wel handig dat je noten kunt lezen of een instrument bespeelt als je je inschrijft. Al is dat geen vereiste. Daarin biedt DJAM extra scholing. Vergeleken met het conservatorium is DJAM dus een stuk toegankelijker. Dat zie je ook terug in de diversiteit van de studenten. Jong, oud, beginners, ervaren muzikanten, mensen die voor hun plezier spelen en professionele klassieke musici die willen leren improviseren: het loopt er allemaal rond.
Efficiënt studeren staat centraal
Naarmate het studiejaar vordert, zie ik steeds meer in hoe ontzettend leuk, leerzaam en goed te combineren deze studie is. Voor mij absoluut de beste optie. Ik besluit de oprichter en directeur, Christian Hassenstein, te vragen of hij me wat over de oprichting van DJAM wil vertellen. Hij legt uit dat hij als docent jazz gitaar aan het Hilversums Conservatorium werkte toen hij opmerkte dat het schoolsysteem efficiënter kon. “Er ontbrak een goede samenwerking tussen docenten. Daardoor kregen studenten vaak dubbele informatie en sloten vakken niet goed op elkaar aan. Samen met twee vrienden dacht ik na over een andere manier van lesgeven. Eentje waarbij er zo effectief mogelijk geleerd wordt. Zo ontstond DJAM in 1990.”
Samenwerking tussen docenten staat dus centraal bij DJAM, wat overigens staat voor Docenten-initiatief Jazz Amsterdam. En dat is goed te merken. De vakken zijn zo op elkaar afgestemd dat een theoretische uitleg in het ene vak, terugkomt in een ander praktijkvak. Bij mij valt het kwartje daardoor vaak sneller dan ik had verwacht. Het is een fijne vorm van leren die je toch zou mogen verwachten op het conservatorium. “Lesgeven is een gevoelige zaak in kunstopleidingen”, observeert Christian. “Vaak heb je met docenten te maken die op de eerste plaats artiest zijn. In Europa heerst het beeld dat je artistieke mensen vrij moet laten. Veel docenten worden dus ook vrijgelaten in hun manier van lesgeven. Daarnaast heb je te maken met lange tradities die moeilijk te doorbreken zijn. DJAM begon vanaf nul, dat is ons voordeel.”
De docenten van DJAM
Toch vindt de oprichter het wel belangrijk dat er docenten lesgeven die een professionele achtergrond als artiest hebben. “Je moet mensen kunnen overtuigen van het hoe en waarom.” Alle docenten van DJAM zijn dan ook actief in de muziekscene in binnen- en buitenland. “Maar daarnaast zijn ze ook zeer goed opgeleid en hebben ze veel ervaring met lesgeven. We kiezen de docenten speciaal uit op basis van hun inzet en plezier in het lesgeven. Tot nu toe ben ik nog nooit iemand tegengekomen die ‘nee’ zei tegen ons concept. Alle docenten zijn blij met deze manier van werken.”
Dat de docenten van DJAM het beste met jou en je ontwikkeling voor hebben, merk ik tijdens de lessen. Er is veel ruimte voor persoonlijke aandacht. “We willen de student echt beter maken”, licht Christian toe. “Wij staan in dienst van de student. We proberen altijd eerlijk commentaar te geven en je een duidelijk beeld te schetsen van je sterke punten en dingen die meer aandacht nodig hebben.” Dat geschreven hebbende sluit ik mijn laptop nu gauw en stort ik me op de tips die ik de afgelopen keer tijdens een van de lessen kreeg.
Ik hoop dat je een beter beeld hebt gekregen van de mogelijkheden bij DJAM. Wil je meer informatie? Neem dan een kijkje op djam.nl.